15 вересня 2021 року КабМін прийняв нові зміни щодо інклюзивної освіти в школах (початок дії з 1 січня 2022 року!)
15 вересня 2021 року КабМін прийняв нові зміни щодо інклюзивної освіти в школах (початок дії з 1 січня 2022 року!)
Пропоную огляд основних положень нового Порядку організації інклюзивного навчання в закладах середньої освіти:
• Порядок визначає організаційні засади інклюзивного навчання за інституційною (очною (денною) формою здобуття освіти у школах;
• Умови для здобуття освіти на рівні з іншими здобувачами освіти забезпечуються шляхом:
1) належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення закладів освіти;
2) підвезення учнів до закладів освіти і у зворотному напрямку (транспорт);
3) забезпечення доступності території закладів освіти;
4) забезпечення необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму;
5) облаштування та обладнання ресурсної кімнати та медіатеки;
6) залучення фахівців (із числа працівників закладу освіти та/або додатково залучених фахівців) для надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) відповідно до потреб учнів;
7) забезпечення доступу учнів до Інтернету, а також за потреби до термінального та спеціального допоміжного обладнання.
• Керівник закладу освіти на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) учня та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається інклюзивно-ресурсним центром (далі — висновок), утворює
інклюзивний клас
та організовує
інклюзивне навчання
з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром.
• За наявності в закладі освіти кількох класів із здобувачами освіти одного року навчання учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням
рівнів підтримки, а саме:
1 учень на клас - 4-5 рівня підтримки ( розшифровка - 4 рівень – труднощі тяжкого ступеню прояву; 5 рівень – труднощі найтяжчого ступеня прояву)
2 учня на клас 3 рівня підтримки (розшифровка 3 рівень – труднощі помірного ступеня прояву)
3 учня на клас 2 рівня підтримки (Розшифровка 2 рівень – труднощі легкого ступеня прояву)
Учні, які потребують І (першого) рівня підтримки – (поодинокі, незначні труднощі), розподіляються між класами без урахування кількості таких осіб.
• Для учнів, які потребують підтримки в освітньому процесі, керівник закладу освіти формує команду психолого-педагогічного супроводу (далі — команда) та забезпечує її роботу в закладі освіти.
• Увага! Для учнів, у яких виникають труднощі під час навчання та які потребують додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі, за рішенням закладу освіти надається підтримка першого рівня.
Рішення закладу освіти про надання підтримки І (ПЕРШОГО) рівня приймається на основі:
1) рішення команди, яка проводила оцінку та визначила потребу у наданні підтримки першого рівня або
2) висновку інклюзивно-ресурсного центру.
• Для інших учнів рівень підтримки забезпечується відповідно до
висновку інклюзивно-ресурсного центру.
• Увага 2! У разі відсутності у висновку інклюзивно-ресурсного центру інформації про рівень підтримки учня рівень підтримки визначається
командою за участю представника інклюзивно-ресурсного центру, що видав такий висновок, та з урахуванням складності порушень учня.
• Для організації інклюзивного навчання учня команда протягом двох тижнів з початку навчання складає його
індивідуальну програму розвитку (ІПР).
• Учням відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку надаються
психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога)
у вигляді занять (в індивідуальній або груповій формі);
• Ресурсна кімната:
1) Для учнів, що потребують тимчасового психологічного розвантаження або усамітнення, в ресурсній кімнаті створюється окрема зона, яка використовується незалежно від розкладу занять.
2) Ресурсна кімната може використовуватися усіма учнями закладу освіти.
3) Учні можуть перебувати в ресурсній кімнаті та медіатеці винятково у супроводі педагогічних працівників, асистента учня або залученого фахівця, що проводить (надає) додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття (послуги).
• Для учнів може складатися
індивідуальний навчальний план (ІНП)
:
1) Індивідуальний навчальний план повинен містити, зокрема інформацію про адаптацію чи модифікацію змісту освітніх компонентів освітньої програми, послідовність, форму і темп їх засвоєння, очікувані результати навчання;
2) Індивідуальний навчальний план складається командою за участю педагогічних працівників, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси), у взаємодії з учнями та/або їх батьками (іншими законними представниками).
• Організацію інклюзивного навчання учнів забезпечує
асистент вчителя;
• В освітньому процесі індивідуальні соціальні та соціально-побутові потреби учнів забезпечуються
асистентом учня.
Асистентом учня може бути
- один з батьків;
- особа, уповноважена ними;
- або соціальний працівник, що надає послугу супроводу під час інклюзивного навчання.
• Оцінювання результатів навчання учнів у закладах освіти здійснюється за
системою та загальними критеріями оцінювання, затвердженими МОН, та з урахуванням індивідуального навчального плану (за наявності).
• Після завершення навчання учні отримують
документи про освіту державного зразка відповідно до зразків документів про загальну середню освіту, затверджених МОН.
• Заклади освіти організовують інклюзивне навчання учнів
за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством.