A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, молоді та спорту Маневицької селищної ради

Методичні рекомендації щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури у 2024/2025 навчальному році

Дата: 01.11.2024 10:07
Кількість переглядів: 411

Методичні рекомендації

щодо організації та проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської

олімпіади з української мови та літератури у 2024/2025 навчальному році

 

  1. ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури відбудеться 09 листопада 2024 року (відповідно до наказу управління освіти і науки облдержадміністрації).

2. У ІІ етапі олімпіади беруть участь учні 7 – 11 класів закладів загальної середньої освіти.

3. У ІІІ (обласному) етапі олімпіади беруть участь учні 8 – 11 класів закладів загальної середньої освіти.

4. Початок виконання олімпіадних завдань ІІ етапу олімпіади – 10.00. завдань

Початок розміщення на сайті ВІППО для відповідальних осіб з питань проведення олімпіади в районах, містах (ліцеях) обласного підпорядкування – 09:00.

5. Час виконання олімпіадних завдань учнями 7-х класів – 3 астрономічні години, учнями 8 – 11-х класів – 4 астрономічні години.

Звертаємо увагу на те, що учням не дозволяється користуватися додатковою літературою (посібниками, довідниками, словниками, текстами художніх творів і статей тощо), а також технічними засобами (гаджетами).

Характеристика завдань

Завдання олімпіади відповідають сучасним вимогам щодо вивчення української мови та літератури, орієнтовані на мовну та літературну компетентність учнів,  неординарність мислення, творчість.

Олімпіада – це не завдання для контрольної роботи. Це інтелектуальне змагання для філологічно обдарованих дітей.

Завдання з української мови вибудовуватимуться в такому форматі:

тестові завдання з мовної змістової лінії, що включає знання й навички з різних розділів науки про мову: орфографії, морфології, синтаксису тощо;  завдання відкритого типу на виправлення помилок, вибір нормативної форми, редагування словосполучень та речень, тлумачення фразеологізмів, синтаксичний аналіз речення, у тому числі й побудова схем речення тощо.

Поряд із кожним завданням зазначатиметься максимально можлива кількість балів, яку учень може отримати за його виконання. На це повинні орієнтуватися як учні/учениці, так і члени журі.

Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал із різних розділів курсу за попередні роки навчання та теми, які учні повинні були опанувати до терміну проведення олімпіади відповідно до чинних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (звертаємо увагу, що навчальну програму для 8 – 9-х класів у 2017 році було оновлено відповідно до наказу МОН від 07.06.2017 № 804 «Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів», програма для 10-11 класів затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407). Завдання для здобувачів освіти 7 класу НУШ побудовані на компетентнісному підході. Вони спрямовані на знаннєву та діяльнісну парадигму, яка включає й власне ставлення до висловленого. Завдання орієнтовані на нові модельні програми для 7 класу НУШ:

Українська мова 7-9 кл. Голуб та ін.

Українська мова

Клас    Теми (включно)

7          Дієслово (перша частина).

8          Головні та другорядні члени речення.

9          Складне речення, його ознаки.

Оскільки в старших класах уже не вивчається нових мовних тем, то в 10 – 11-х класах будуть запропоновані завдання і за курс 5 – 9-х класів.

 

Поради щодо написання твору

Творчі роботи учні пишуть переважно в художньому, публіцистичному

стилях і використовують жанри, притаманні кожному з цих стилів. Учні мають уміти правильно ділити текст на абзаци – частини, що містять певну думку. Не варто робити великих абзаців, у яких висловлено кілька думок, і, навпаки, шматувати текст на маленькі частини по два-три речення. Слід звернути особливу увагу на такий вид роботи, як  есе, його структуру, вимоги до написання. Варто зважати на обсяг творів.

Обсяг письмового твору з української мови

Клас

7-й

8-й

9-й

10-й

11-й

Кількість сторінок

1,5

2,0–2,5

2,5–3,0

3,0–3,5

3,0–3,5

 

Оцінювання результатів виконання завдань з української мови здійснюється за критеріями, указаними безпосередньо в завданнях. При оцінюванні письмових творів учнів/учениць варто керуватися критеріями оцінювання письмових переказів / творів / есе.

Пропонуємо звернути увагу на синтаксичний розбір речення. При оцінюванні синтаксичного розбору складного речення пропонуємо користуватися схемою та зразком повного синтаксичного розбору складного речення, поданими в підручниках, оцінюючи крок за кроком кожну одиницю речення й вимог до його розбору.

Для точнішого визначення балів за письмове завдання, пов’язане з твором (есе), для виявлення найбільш творчих і грамотних учасників, варто виставити бал, що буде сумою (а не середнім арифметичним) балів за змістове й мовленнєве оформлення твору, що й пропонуватиметься в оцінюванні твору, указаному одразу після завдання. Так, завдання пропонує оцінити твір 24 балами, що складає суму балів за зміст та мовленнєве оформлення.

Українська література

Клас      Теми

7           І.Франко. «Захар Беркут» (включно).

8           Тарас Шевченко (включно).

9           до Бароко.

10         до І.Франка.

11         до В.Підмогильного.

 

Завдання з української літератури для кожного класу мають спільну структуру. Учням усіх класів необхідно написати есе, письмово дати відповіді на запитання та виконати завдання бліцу, пов’язані з теорією літератури, аналізом твору тощо.

Одним із традиційних завдань із літератури є завдання, яке передбачає аналіз художнього тексту. Зазвичай для аналізу подано невеликий художній текст (найчастіше поезія) чи його фрагмент для того, щоб учень продемонстрував навички цілісного аналізу тексту або ж паспортизації художнього твору, що реалізується через уміння послуговуватися літературознавчими знаннями та вміннями, виступити в ролі літературного критика, виявляючи свою літературознавчу майстерність, продемонструвати знання й розуміння родів та видів літератури, художніх засобів тощо.  

 

 

ВАЖЛИВО!

 До складу журі ІІ (районного) етапу олімпіади включати найбільш досвідчених фахівців, які б змогли об’єктивно підходити до визначення переможців, і тому якісніше формувати учнів/учениць для участі в ІІІ (обласному) етапі.

Роботи кодуються й перевіряються закодованими. Перевірка робіт здійснюється наступного дня або ж першого робочого дня після проведення ІІ етапу олімпіади. Роботи учасників члени журі перевіряють чорнилом червоного кольору. За якість перевірки робіт учасників олімпіади персональну відповідальність несе голова журі ІІ етапу змагань. Кількість переможців визначається так, щоб не перевищувати 50 відсотків (від загальної кількості учасників, а також за паралелями класів) із урахуванням максимально набраних балів за виконані завдання відповідно до критеріїв їх оцінювання. Переможцем не може бути учасник, який набрав менш ніж половину максимальної кількості балів.

Журі та оргкомітету ІІ (районного) етапу олімпіади:

1. Дотримуватися рекомендацій ВІППО щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури.

2. Під час перевірки робіт учасників чітко витримувати критерії оцінювання, окреслені в рекомендаціях і безпосередньо в завданнях ІІ етапу олімпіади.

  1. Максимально об’єктивно підходити до визначення переможців та якісно організовувати учнівські команди для участі в ІІІ (обласному) етапі.
  2. Сформувати заявку на участь у ІІІ (обласному) етапі відповідно до форми (Додаток 1) із вказівкою прізвища, імені, по батькові учасника/учасниці та вчителя (НЕ ініціали!), указати заклад освіти повністю (без абревіатур, із зазначенням громади чи селищної ради ТА району, звіривши назву закладу освіти з порталом ІСУО - інформаційною системою управління освітою за покликанням https://vl.isuo.org/ ).

5. У звіті зазначити всю необхідну інформацію згідно з формою (Додаток 2).

6. Надіслати заявку та звіт одним файлом у форматі Word (не фото!) із темою

«Олімп_укр від…району/міста/…ліцею» на електронну адресу o.sova@vippo.org.ua

 

 

Ольга Сова, методист відділу гуманітарних дисциплін ВІППО         

 

 

 

 

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора