Методичні рекомендації з підготовки учнів до участі у ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки 2024/2025 навчального року
Методичні рекомендації з підготовки учнів до участі у ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки 2024/2025 навчального року
ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки (далі – Олімпіада) проводиться відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 року № 1099 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2011 року за № 1318/20056, на виконання наказів Міністерства освіти і науки України від 30.09.2024 року № 1391 «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів і турнірів у 2024/2025 навчальному році», управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації від 09.10.2024 року № 335 «Про проведення ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2024/2025 навчальному році» за завданнями Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти 15 листопада 2024 року.
В ІІ етапі Олімпіади з економіки беруть участь учні 9-11 класів, що стали переможцями І етапу.
На виконання завдань відводиться 4 години (відраховується з моменту отримання завдання учасниками).
Олімпіадні завдання включають матеріал за попередні роки та теми поточного навчального року, які повинні бути опановані до терміну проведення олімпіади. Також під час розроблення завдань враховано вимоги, що висуваються до учнівських робіт на ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з економіки.
№ за/п |
Вид роботи |
Кількість балів |
Час для виконання |
|
Тестові завдання (І рівня) 20 тестів |
20 теоретичних завдань х 1 бал = 20 балів |
30 хвилин |
|
Тестові завдання (ІІ рівня) 10 тестів |
10 розрахункових тестів х 2 бали = 20 балів |
30 хвилин |
|
Творче завдання - 1 |
15 балів |
не більше 60 хвилин |
|
Рішення задач (3 задачі) |
1 задача - 5 балів 1 задача – 15 балів 1 задача - 25 балів |
не більше 2 годин |
всього |
100 балів |
Зміст завдань умовно поділяється на три блоки: загальні поняття, мікроекономіка, макроекономіка. Під час виконання завдань учасники мають продемонструвати як знання теоретичного матеріалу, так і вміння аналізувати, порівнювати, застосовувати економічні закони на практиці.
Основні категорії та поняття |
Клас |
Виробничі ресурси. Продукт економічної діяльності: його структура та призначення. Потреби споживача: зміст та класифікації. Структура споживчих благ. Ефективність: економічний зміст та оцінка. Продуктивність праці. Виробництво: організаційні форми, структура та інфраструктура. |
9, 10, 11 |
Споживач як основний суб’єкт економіки. Корисність споживчого блага і способи її оцінки. Граничне споживче благо і гранична корисність. Закон спадної граничної корисності. Бюджет споживача. Ознаки раціонального споживача. Закон (правило) оптимізації корисності споживача. |
9, 10, 11 |
Виробничі можливості. Повна зайнятість ресурсів і повний обсяг виробництва. Крива виробничих можливостей. Поняття граничної норми заміщення. Альтернативна вартість. |
9, 10, 11 |
Сутність та основні елементи економічної системи: економічні суб’єкти, способи координації діяльності, відносини власності. Зміст економічного кругообігу. Ринкова, командна, змішана економіка: принципи організації, схеми кругообігу. Ринкове вирішення основних проблем економіки: що, як, для кого виробляти. |
9, 10 |
Ринковий попит: зміст, функція попиту від ціни. Ефект доходу та заміщення. Крива індивідуального попиту. Ринкова пропозиція: зміст, функція пропозиція від ціни. Крива індивідуальної пропозиції. Нецінові чинники попиту та пропозиції. Надлишок виробника і споживача. Роль рівноважної ціни у ринковому саморегулюванні. Причини та наслідки неринкового ціноутворення. |
9, 10, 11 |
Економічний зміст еластичності попиту. Особливості розрахунку показника еластичності попиту. Чинники, що впливають на еластичність попиту за ціною. Економічний зміст еластичності пропозиції за ціною. Врахування еластичності при ціноутворенні, оподаткуванні та формуванні торгівельних відносин з іншими країнами. |
10, 11 |
Сутність грошей. Зміст функцій засобу обігу, платежу, міри вартості та засобу нагромадження. Види грошей за матеріальними носіями: монети, паперові, чек, вексель, кредитна картка. |
10 |
Готівкові та депозитні гроші. Сучасні електронні гроші. Форми міжнародних грошей. Грошова маса: показники М0, М1, М2, М3. Стійкість національних грошей та курс національної валюти. Рівняння Фішера. |
10, 11 |
Спільні ознаки ринків виробничих ресурсів: праці, капіталів, землі Ринок праці: об’єкт купівлі-продажу, суб’єкти ринку. Попит і пропозиція на ринку праці. Ринок капіталу як ринок кредитних ресурсів та фізичного капіталу. Ринок землі: об’єкти купівлі - продажу, суб’єкти ринку. Ринок інформації: об’єкти купівлі - продажу, суб’єкти ринку. |
10, 11 |
Дохід як ціна виробничих ресурсів (праці, капіталу, землі). Загальне правило ринкового формування доходів. Чинники диференціації заробітної плати. Роль уряду та профспілок у формування заробітної плати. Типові системи заробітної плати. Чинники диференціації позичкового відсотку на ринку кредитних ресурсів. Особливості формування доходу власників цінних паперів. Курс акції. Дохід від інвестицій на ринку фізичного капіталу. Дисконтування вартості доходу від інвестування у бізнесовий проект. |
10, 11 |
Банки у функціонуванні ринку капіталів та грошей. Інші фінансово-кредитні посередники - страхові компанії, трасти, інвестиційні та страхові фонди у функціонуванні ринку капіталів. Фондові біржі. |
11 |
Зміст виробничої функції: залежність між витратами ресурсів та максимальним обсягом виробництва. |
10 |
Підприємництво як особливий вид діяльності: функції підприємця. Доход і ризик у підприємництві. Підприємництво і суспільний прогрес. Інтереси підприємця, громади та суспільства: відмінності та сучасні способи гармонізації. Соціальна відповідальність підприємця. Види підприємництва: виробниче, комерційне, посередницьке, фінансове. Підприємництво у інформаційній сфері. Підприємство як економічний суб’єкт. Підприємства різних форм власності. Організаційні форми підприємств приватної власності: одноосібні володіння, партнерства, корпорації. Організаційні форми колективних підприємств: виробничі, збутові, споживчі кооперативи, кредитні спілки. Організаційні форми підприємств державної власності: комунальні та загальнодержавні. Переваги та обмеження різних організаційних форм підприємств приватної, колективної та державної власності. Малі, середні та великі підприємства: переваги та обмеження. Сектор малого та середнього бізнесу у сучасній економіці. Прибуткові та неприбуткові підприємства. Структура національної економіки за формами власності та організаційними формами підприємств. |
11 |
Поняття двофакторної виробничої функції. Функція Кобба - Дугласа. Графічна інтерпретація виробничої функції. Ефект від масштабу і виробнича функція. |
11 |
Економічні витрати та їх складові: явні та неявні витрати. Зв'язок доходів та витрат. Валовий доход, або загальний виторг (TR). Нормальний прибуток як елемент неявних витрат. Бухгалтерський та економічний прибуток. Витрати підприємства і обсяги виробництва. Граничні витрати і закон спадної віддачі ресурсів. |
10, 11 |
Максимізації економічного прибутку фірми за умов чистої конкуренції. Визначення максимального прибутку за порівняння загального виторгу (TR) та загальних витрат (TC). Визначення максимального прибутку за порівняння граничного виторгу (MR) та граничних витрат (MC). Закон максимізації прибутку MC= MR. Мінімізація збитків та банкрутства підприємства. |
10, 11 |
Суб’єкти національної економіки як цілого. Загальна рівновага національної економіки. Відповідність сукупних доходів і витрат, сукупного попиту і пропозиції. Їх визначеність, структурні елементи та графічна інтерпретація. Кейнсіанська та неокласична аргументація механізму формування загальної рівноваги Циклічність як форма руху національної економіки. Види циклів та основні причини економічних коливань. Криза у національній економіці. |
11 |
Визначення обсягу ВВП за різними методами: за сумою доданих вартостей, за доходами, за витратами. Національне споживання та національне заощадження. Використання ВВП, інших показників для міжнародних порівнянь. Номінальний та реальний ВВП: зміст і особливості розрахунку. Дефлятор ВВП як показник рівня цін. |
11 |
Міжнародний поділ праці як передумова світової торгівлі. Сучасний стан світової торгівлі: світові лідери і аутсайдери. Пояснення причин торгівлі у теорії абсолютних та відносних переваг. |
10, 11 |
Завдання № 1. Тести.
Тести І рівня: тести 1 – 20 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний (1 бал);
Тести ІІ рівня: тести 21 – 30 підвищеної складності мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний (2 бали за кожну правильну відповідь за умови наведення розв’язання мікрозадачі).
Загальна сума балів за тести – 40 балів.
Завдання № 2. (теоретичне) Одне творче завдання.
Творче завдання потребує повної, логічної, розгорнутої відповіді з використанням економічних понять та економічних законів, аналізом економічних явищ і процесів, наведенням ілюстрацій у вигляді графіків, таблиць або схем та обґрунтуванням висновків.
Загальна сума балів за творче завдання – 15 балів.
Завдання № 3. (практичне): Три задачі різного рівня складності.
В умові кожної задачі буде подано максимальну кількість балів, яку учень може одержати за її розв’язання.
Економічні задачі потребують детального розв’язування та пояснень.
При розв’язуванні задач треба звернути увагу на такі вимоги щодо запису:
-«дано» в умові задачі у вигляді загальноприйнятих в економіці позначень;
-запис повних формул, які використовуються під час розрахунків;
-результати обчислень у вигляді числа в тих одиницях виміру, який зазначено в умові задачі;
-повна відповідь, якщо потрібно знайти декілька величин або результатів.
Загальна сума балів за задачі – 45 балів.
Для об’єктивного оцінювання результатів виконання задач доцільно користуватися такими загальними критеріями, які подано в таблиці 1.
Таблиця 1
1-ша задача |
2-га задача |
3-тя задача |
Критерії оцінювання |
Бали |
|||
5 |
15 |
25 |
Завдання розв’язане повністю. Розв’язання містить необхідні дії, обґрунтування, графіки, таблиці тощо. |
7-9 |
10-14 |
15-24 |
Хід розв’язування правильний, але допущені помилки логічного характеру в обчисленнях, що призвело до неправильної відповіді. Або розв’язування не містить необхідних пояснень. |
4-6 |
5-9 |
7-14 |
Розв’язання неповне, відповідь не отримана, але учень у розв’язанні майже наблизився до неї. Учнем виконано не менше половини логічних кроків. |
1-3 |
1-4 |
1-6 |
Розв’язання задачі розпочате: зроблений короткий запис умови задачі, за необхідності виконаний малюнок, наведені окремі фрагменти розв’язання. |
0 |
0 |
0 |
Завдання не розв’язувалося взагалі. Відповідь відсутня. |