З вчителями громадянської та історичної освітньої галузі проведено методичний діалог «Використання штучного інтелекту на уроках історії»
Сучасна освіта вимагає від учителів гнучкості та впровадження новітніх технологій, які можуть покращити якість навчального процесу. Одним із найперспективніших інструментів сьогодення є штучний інтелект, який відкриває нові можливості для викладання історії. Саме цій темі був присвячений методичний діалог, який провела Іщик Юлія Василівна, консультант КУ «ЦПРПП» 14 березня 2025 року в онлайн-режимі.
Під час заходу було розглянуто способи використання ШІ для створення інтерактивного навчання, аналізу історичних джерел і розширення можливостей візуалізації історичних подій. У межах методичного діалогу для вчителів історії ми розглянули можливості застосування ШІ на уроках та використали кілька платформ, серед яких TinyWow, EducationCopilot, Perplexity та BritishMuseum, щоб на практиці продемонструвати їхній потенціал.
Однією з найбільш вражаючих можливостей ШІ є генерація зображень, в цьому вчителям допоможуть такі онлайн-платформи як: Playground AI або Adobe Firefly. Часто історичні події не мають візуальних підтверджень або ж ілюстрації обмежені певними історичними джерелами. Штучний інтелект дає змогу відтворювати сцени, які учням складно уявити самостійно. Це особливо корисно для реконструкції побуту, архітектури чи військових подій минулого (CoSpaces EDU). Цей інструмент можна використовувати безпосередньо на уроках, пропонуючи учням генерувати візуалізації до вивченого матеріалу, що розвиває їхню уяву та аналітичне мислення.
Крім візуалізації історії, штучний інтелект може значно полегшити роботу з історичними текстами. Однією з ключових навичок історика є вміння аналізувати джерела, що може бути складним для учнів. ШІ допомагає швидко виокремлювати головні ідеї, перекладати стародавні або іноземні тексти та навіть аналізувати їхній зміст ( Google Lens, Transkribus, Adobe Scan).
Ще одним цікавим способом використання ШІ є віртуальні екскурсії, які дозволяють зробити навчання інтерактивним та захопливим. Фізичне відвідування музеїв не завжди можливе, особливо якщо мова йде про визначні історичні місця світу. Тому ми скористалися такими онлайн-платформами як: Google Expeditions та BritishMuseum, що надає можливість віртуально подорожувати його залами, оглядаючи артефакти Давнього Єгипту, Греції та Риму. Учні можуть самостійно досліджувати історичні об’єкти, виконуючи завдання, аналізуючи культурні впливи та порівнюючи різні історичні епохи. Вчителі, які взяли участь у методичному діалозі, відзначили, що такий підхід мотивує учнів до активного пізнання та розширює їхні уявлення про світову історію.
Використання штучного інтелекту на уроках історії відкриває перед педагогами та школярами нові горизонти навчання. ШІ не тільки полегшує доступ до інформації та організацію навчального процесу, але й робить уроки більш інтерактивними та ефективними. Завдяки цим технологіям учні отримують змогу вивчати історію через практичні приклади, експериментувати та глибше розуміти процеси, що формували наше суспільство.