З вчителями фізики та математики відбувся методичний діалог «Подолання освітніх втрат у фізико-математичних науках: стратегії, виклики, рішення»
Останні роки стали серйозним викликом для української системи освіти. Повномасштабна війна, пандемія, вимушене дистанційне навчання, нестача ресурсів і психологічна втома як учнів, так і педагогів – усе це призвело до значних освітніх втрат, особливо в галузі фізико-математичних наук. Саме тому необхідність у ґрунтовному аналізі проблем та розробці дієвих стратегій, подолання цих втрат є нагальною й актуальною як ніколи.
8 травня 2025 року в онлайн-режимі відбувся методичний діалог «Подолання освітніх втрат у фізико-математичних науках: стратегії, виклики, рішення» з вчителями фізики та математики, який провела консультантка КУ «ЦПРПП» Пацаманюк Світлана Василівна.
У презентації, яку підготувала Бондар Лариса Іванівна, голова спільноти вчителів фізики, вчитель фізики Маневицького ліцею №1 імені Героя України Андрія Снітка, акценти були поставлені на таких питаннях:
- визначення поняття «освітні втрати»;
- причини освітніх втрат;
- які проблеми виникають в учнів?;
- які труднощі у вчителів?;
- як впливає на навчання психоемоційний стан дітей;
- подолання освітніх втрат з математики та фізики;
- як надолужити програми у навчанні: 6 кроків;
- стратегії компенсації навчальних втрат;
- методичні матеріали та інтернет-ресурси на допомогу вчителеві при організації роботи щодо подолання освітніх втрат.
Вчитель може самостійно оцінити прогалини в знаннях учнів і вирішити, що надолужувати разом, а що індивідуально. Важливо пам'ятати, що надолуження освітніх втрат може зайняти час, тож важливо бути терплячими та надавати постійну підтримку учням.
Подолання освітніх втрат на уроках фізики та математики вимагає комплексного підходу. Необхідно використовувати інтерактивні технології, забезпечити індивідуальний підхід, залучати учнів до практичних занять та надати їм зворотній зв’язок.
Лариса Іванівна наголосила на важливості вчасного долання навчальних втрат з фізики та математики, щоб вони не накопичувалися, а в дітей не формувалося хибне уявлення, ніби математика та фізика-це складно і незрозуміло.
Подолання освітніх втрат – це не разова акція, а довготривалий процес, що потребує стратегічного планування, гнучкості, ресурсної підтримки та співпраці всіх учасників освітнього процесу. Системна робота в цьому напрямі дозволить не лише компенсувати втрачене, а й закласти підвалини для стійкого розвитку освіти в умовах невизначеності.
Продовженням зустрічі стала презентація роботи «Штучний інтелект як інструмент розвитку математичних компетентностей учнів НУШ (5-6 класи)», яка відзначена дипломом III ступеня на другому етапі конкурсу «Творчі сходинки педагогів Волині». Автори доробки Панько Світлана Василівна та Медведюк Наталія Олександрівна, вчителі математики Маневицького ліцею №2, показали повноту, доступність, новизну змісту та актуальність роботи. Підкреслили практичну значущість, інноваційну спрямованість та можливості її використання.
Захід став платформою з обміну досвідом між педагогами та відкрив нові горизонти для подолання освітніх втрат у фізико-математичних наукам.